Emocije Vermerove slike prikazane u knjizi i na filmskom platnu

Aleksandra Ničić 2019.
Komentari

Koliko jedno umetničko delo može biti prožeto mistikom? Kakvu zagonetku treba da krije u sebi da bi se tumačilo godinama? Odgovori se kriju u knjizi Devojka sa bisernom minđušom. Inspirisana slikom Johanesa Vermera, Trejsi Ševalije stvorila je priču u kojoj je kroz stvaranje jedne slike predstavljena ljudska priroda i sva lepota i brutalnost koju nosi sa sobom. Likovima ovog romana Piter Veber je udahnuo život, režirajući istoimeni film 2003. godine.

Bio je 17. vek. Kuga, siromaštvo i surova klasna podela samo su neki od problema sa kojima su se Holanđani suočavali. Porodica šesnaestogodišnje Grit bila je žrtva ovakvog poretka. Nakon nesreće svoga muža, Gritina majka odlučila je da pošalje Grit da radi kod Vermerovih. Tamo je služila i čistila atelje Johanesa Vermera, a njih dvoje su bili jedini koji su imali pristup ovoj prostoriji. Nadahnuta očevim slikanjem pločica, u sebi je razvila osećaj za slikarstvo. Njen dodir sa umetnošću uočio je i sam Vermer kada mu je pomagala u stvaranju umetničkog dela kojim je i inspirisana sama knjiga. Bežeći iz carstva učmalosti u carstvo umetnosti, Grit se suočavala sa teskobom koju je svakodnevica sa sobom nosila. Iz sveta koji je krio smrt i razočaranje beg joj je pružao još jedan faktor − ljubav. Osećanja Grit i Vermera doprinela su umetničkoj vrednosti Devojke sa bisernom minđušom. Mnogobrojne prepreke donele su zaplet, a radnji je pečat dala Vermerova supruga Katarina. Nesrećna ljubav neshvaćenog umetnika i mlade devojke bila je savršeno rešenje zagonetke do koga je Trejsi Ševalije došla dok je posmatrala sliku još kao tinejdžerka.

Njena mašta odražava se i u slikovitom jeziku koji čini da čitaoci svaki deo u knjizi osete svim svojim čulima. Sem toga, tu je i kvalitetan istorijski osvrt kojim se na autentičan način govori o težini koju je pomenuto vremensko razdoblje sa sobom nosilo. Opisana su i otkrića iz tog perioda koja su obeležila dalje umetničko stvaralaštvo. Tako je kroz naraciju umetnut i način funkcionisanja camere obscure, preteče fotografije i foto-aparata.

Podstaknuti popularnošću knjige, reditelj Piter Veber i scenaristkinja Olivija Hetrid rešili su da priču prebace i na filmsko platno. Međutim, kako se čar knjige krije u opisima, pred njima je bio veoma težak zadatak. Dok je radnja verodostojno prikazana, opis boja, stvaralaštva i same slike je u znatno manjoj meri zastupljen. Film nas, dakle, vodi u samo jednu od dimenzija knjige. Glavne uloge u filmu tumače Skarlet Johanson i Kolin Firt.

Ključne reči: devojka sa bisrenom minđušom , johanes vermer , trejsi ševalije ,